Dansen dansen en nog is dansen! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu Dansen dansen en nog is dansen! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu

Dansen dansen en nog is dansen!

Blijf op de hoogte en volg Tamar

14 April 2018 | Kenia, Kisumu

Jambo!

Maandag:

Eindelijk hadden we de moed verzamelt voor stage toen Kelly appte dat ze terug kwamen omdat Mirte ziek was geworden. Nadat we even hadden gekeken hoe het met Mirte ging zijn we naar Mama Ngina gegaan. Eerst hebben we wat gedanst met de kinderen. Tijdens het dansen kwam er een van de kinderen naar mij en Lynnia dat we mee moesten naar het ziekenhuisje, omdat er iemand medicijnen moest ophalen. Na wat overlegd te hebben met een van de medewerkers zijn we met 2 kinderen richting het ziekenhuisje gegaan. Dit was ongeveer 10 minuten lopen. De weg was heel slecht en moesten door een soort slobber wijk. We hebben er bijna 2 uur over gedaan om alleen maar medicijnen op te halen. S ’middags hebben we weer met ballonnen gespeeld. Dit keer hebben we met de kleine kinderen gespeeld. Vervolgens hebben we met wat kinderen estafetten gedaan. Ook kwamen vandaag 2 Nina’s (oud studenten van het Kellebeek) nog langs om te kijken wat ze konden gaan opknappen bij Mama Ngina.

Rond half 4 waren we klaar en zijn we met Sammy en de Nina’s wat boodschappen gaan doen. Ook heeft Sammy nieuwe data gehaald voor ons. Binnen 5 minuten was hij al terug. Als wij het zelf waren gaan halen moesteen we waarschijnlijk heel lang wachten.

Tijdens het koken kregen we een appje van de Nina’s dat hun stroom het niet deed en of ze bij ons mochten komen koken. Het heeft heel de avond geregend en een tijdje nog heel hard geonweerd. Ook heeft de wifi de hele dag niet gewerkt omdat de stroom te zwak was.

Dinsdag:

De dag begon vandaag met 1000x Despacito aftespelen. Zodra er een ander nummer werd opgezet kwamen er weer een paar kinderen aan rennen dat ze Despacito wilden…

Terwijl we pauzen aan het houden waren kwam Millie nog even langs om te kijken hoe het met ons ging. Na dit gesprek werd het ons pas echt duidelijk hoe corrupt het hier is! Millie vertelde ons dat een andere groep fietsen en ballen hadden gedoneerd. Na wat rond gevraagd te hebben waar ze waren gebleven kwamen we er achter dat de kinderen het of nog nooit gezien hadden of dat het kapot was gegaan. Ook zeiden een paar dat het gewoon kwijt/ verdwenen is. Ook zagen we een hele kamer vol met zakken met goed kleding terwijl de kinderen in kapotte kleren rondlopen hier!

Buiten deze irritatie puntjes was de dag weer prima te doen!

Woensdag:
Vanochtend moesten we er een uur eerder zijn, omdat vandaag de kindjes gewassen moesten worden. Er word 1 grote teil met 2 stoeltjes buiten gezet. Hier word water in gedaan dat opgewarmd wordt op het vuur. Als eerst mochten de allerkleinste kinderen komen. Ze kwamen allemaal tegelijk aanrennen en gingen netjes in een rijtje staan. Eerst werd het 1x voorgedaan en daarna hebben wij het overgenomen. Als washandje gebruiken ze een soort stof met de structuur dat op een klamboe lijkt alleen dan veel stugger. Het voelt een beetje als een mix van klamboestof met schuurpapier. Nadat de kleinste allemaal gewassen waren mochten de ouderen kinderen.

Toen iedereen gewassen was hebben we wat gespeeld en het ontbijt uitgedeeld. Na de lunch zijn Lynnia en ik met Maurice (de TukTuk driver) heel de stad rondgereden om te kijken voor een voetbal. Bij de 1e shop kosten een voetbal ongeveer 30 euro en 3 tennisballen 25 euro! Uiteindelijk hebben we bij de markt voor Mama Ngina een bal gevonden die wel een oke prijs had… We hebben iets meer dan een uur plezier gehad van de bal! Het was alleen een beetje jammer dat het leer van de bal afsprong door de druk. Met de binnenkant van de bal hebben we nog gevolleybald. Tijdens het voetballen kregen de jongens en meiden wat ruzie met elkaar. Doordat ze in het Swahili aan het praten waren wisten wij niet waar het over ging. Na dat ze weer een beetje rustig waren geworden hebben ze uitgelegd waarom ze ruzie hadden en hebben we vervolgens weer gezellig en rustig verder kunnen voetballen.

Na stage hebben we met z’n allen gezwommen en een beetje gerelaxt. Savonds hebben Kelly, Lynnia en ik nog een heel fijn gesprek gehad met Sarah!

Donderdag:
Vanochtend begon het met heel veel dansen en gingen de kinderen allerlei kunstjes laten zien. Dit varieerde van een dancemove tot een handstand of salto. Toen het eindelijk droog was zijn we buiten tikkertje gaan spelen. Terwijl we aan het spelen waren kwam er opeens een politie jeep het terrein oprijden met een meisje die ze gevonden hadden. Nadat de politie het meisje had overgedragen heeft ze wat eten en drinken gekregen. Het personeel heeft een beetje met haar gepraat en haar verteld dat ze hier de komende tijd moet blijven. Wat is dit een vrolijk en positief kindje! Tussen door zijn de Nina’s ook gekomen om de ruimte die ze gaan opknappen te verven.

Rond 4 uur waren we klaar met stage en zijn we eerst terug naar huis gegaan om een boodschappenlijstje te maken. Rond 5 uur vertrokken we naar de markt om eerst de groentes en wat fruit te halen. Hierna zijn we naar de supermarkt gegaan voor de rest. De slager was al dicht… Om 7 uur (!!!) waren we pas terug thuis.

Voor het avond eten zijn we naar Java gegaan om te vieren dat we weekend hebben! Doordat we best laat hier aan kwamen moesten we met de taxi terug naar huis. Op het dashboard lag allemaal wit poeder. Voor de grap vroegen we of hij gesnoven had maar dit was talkpoeder, omdat de auto hiervan lekker zou moeten ruiken. Het heeft alleen niet echt gewerkt want het stonk nog steeds naar de typische Keniaanse zweetlucht!

Fijn weekend!

• 14 April 2018 - 14:20

Mama:

Ha meis
    Leuke blog weer!! Fijn weekend. Dikke kus en liefs van ons allemaal!

• 14 April 2018 - 19:55

Oma Henny:

Leuk weer om wat van je te lezen. Jammer dat het zo corrupt is. De kinderen kunnen daar niets tegen doen en zijn eigenlijk de dupe. Hoop dat ze veel plezier met jullie hebben.
    Fijn weekend en liefs van oma.

• 15 April 2018 - 21:02

Ramon:

Druk druk druk! Net als thuis altijd bezig! Al die kinderen hebben de tijd van hun leven!!!

• 16 April 2018 - 10:03

Nina En Gerda:

Haha, dat dansen had je in Gambia al geleerd zeker.
    Je hebt t naar je zin, goed om te lezen.

Groetjes!

• 16 April 2018 - 13:53

Manon:

Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt, aapje! Wel heel jammer dat de spullen niet gebruikt worden of op de juist plek terecht komen...
    Have fun xx