kennismaking - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu kennismaking - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu

kennismaking

Blijf op de hoogte en volg Tamar

05 April 2018 | Kenia, Kisumu

Ben ik weer!

Zal maar beginnen met het goede nieuws… we waren vandaag 5 minuten te vroeg bij de poort!!!

Samen met Millie zijn we weer naar de gouvernment gegaan om even hallo te zeggen en ons voortestellen aan de “bazen” van de afdelingen die er voor gezorgd hebben dat we stage kunnen lopen hier. Dit ging natuurlijk weer op het Keniaans. Bij 1 afdeling was de directeur er natuurlijk niet…

Vanmorgen hebben we dan eindelijk kennisgemaakt op onze stage plekken. Als eerst gingen we naar Mama Ngina. Dit is een weeshuis met ongeveer 80 kindjes. Het ligt tussen een van de grootste marktjes van Kisumu. Alleen al de weg er naar toe over de markt was zo indrukwekkend! Toen de poorten open gingen werd het alleen maar indrukwekkender. Er lagen allemaal boomstronken, er stond een ingevallen huisje, een oud/ kapot speel toestel en afgebrokkelde verf op de muren. Eerst zijn we kennis gaan maken met de “baas/ leidinggevende” en vervolgens zijn we naar het klaslokaaltje gelopen waar de kleine kindjes les kregen. De ouderen kinderen gaan naar een school buiten de compound. In de zon zaten twee kindjes gezellig met elkaar op het potje en waren er wat kinderen aan het spelen.

Na Mama Ngina zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Wat was het daar druk!! Alle wachtruimtes zaten vol, er liepen allemaal mensen door elkaar en er liep veel bewaking. Eerst moesten we zoals gebruikelijk weer wachten. Toen de hoofzuster was gekomen hebben we eerst met haar een gesprek gehad over hoe het er bij ons aan toegaat enz. Er kwamen 2 Keniaanse stagiaires die ons een rondleiding gaven langs alle wards. Als eerst gingen we naar ward 8. Dit is een gebouwtje met allemaal hekken er om heen. En extra bewaking. Hier zit de psychiatrische afdeling in. Toen we hier binnen kwamen voelden we ons gelijk een stukje minder veilig omdat, er eerst binnen geen begeleiding was. De patiënten kwamen gelijk op ons af. Dit was voor de groep best heftig om mee te maken. Gelukkig was het hier wel minder heftig om te zien dan in TankaTanka (Gambia). Na deze ward zijn we naar een ward gegaan waar vrouwen bevallen. Op het moment dat we binnen kwamen zat er toevallig een vrouw op de grond te bevallen. In de zaal er naast zaten allemaal vrouwen die net bevallen waren. Dit is best raar om te zien want, de baby’s zijn nog blank als ze geboren worden. Na een paar maanden zijn ze helemaal verkleurd. Ook hebben we nog een paar gevangen gezien die samen met 1 bewaker los door het ziekenhuis lopen! Hoe bizar?! De rondleiding was heel leuk alleen wel best lang. Op een gegeven moment werd iedereen een beetje geïrriteerd…

S ’middags waren we lekker vrij. We hebben bij het zwembad zeten en met een man uit Duitsland kennisgemaakt. Hij zit bij ons op de compound en werkt sinds eind oktober ook in de health sector. Ook hebben Lynnia en ik nog een hele tijd bij Gorden en 2 vrouwen van de compound gezeten.

We hebben vandaag wel echt gemerkt dat we in Afrika zitten. Sinds dat we terug zijn van onze stage is de elektriciteit al uitgevallen. We kunnen nu ook niet warm douchen en koken dus hebben we maar besloten om uit eten te gaan! Ook heeft het vanaf einde van de middag tot nu (21.30 locale tijd) geregend. We merken wel allemaal dat we steeds meer Engels en Nederlands door elkaar gaan gooien.

Nu ga ik stoppen want Rob/ Tommie Cruze belt vanuit t’Sjoeske

• 05 April 2018 - 21:56

Frans:

Wat een mooi verhaal Tamar. Nu gaat het dus echt beginnen?
    Vakantie voorbij

• 06 April 2018 - 12:58

Christa KIneppers:

Bedankt voor je berichtje. Tamar.
    Ik zie het helemaal voor me. Volle wachtkamer in ziekenhuis. Zonder licht, met alle gevolgen van dien. Ja, in zo'n weeshuis komt er veel op je af. De kindjes zijn blij met aandacht, en 80 kindjes is toch wel een grote groep om allen aandacht te kunnen geven. Geniet er van want de tijd vliegt voorbij.
    Groetjes, ook van Debora, en de anderen van Steunpunt in Oudenbosch. Christa.

• 07 April 2018 - 19:49

Oma Henny:

Heftig, interessant en bijzonder verhaal. Je steekt er veel van op. en in de Sjoes zijn ze je nog lang niet vergeten.