nog maar 2 maanden! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu nog maar 2 maanden! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu

nog maar 2 maanden!

Blijf op de hoogte en volg Tamar

29 April 2018 | Kenia, Kisumu

Maandag:

De dag begon met een hele rondreis om medicijnen voor schurft te vinden. Eerst zijn we met Sammy (tuktuk driver) langs 2 apotheekjes gegaan. Bij beiden hadden ze niks op voorraad. Zonder medicijnen zijn we naar mama Ngina gegaan. Hier was de Miss van east/west- Africa en miss Kenya op bezoek. Ze hebben wat eten en drinken uit gedeeld en een paar foto’s met ons gemaakt.

Samen met één van de oudere jongens zijn we nog naar een andere apotheek gegaan. Hier hadden ze maar 8 flesjes van 100 ml. Dit was veel te weinig dus zijn we terug naar de 2e apotheek gegaan. Hier hebben we de medicijnen besteld en konden we de zelfde dag nog opkomen halen.

Terug bij mama Ngina was er weer bezoek. Dit keer van een groep vrienden die samen een organisatie opgericht hebben voor weeskinderen. Ze brengen eten, drinken en zorgen er voor dat de kinderen een leuke middag hebben.
Op de terug weg naar huis zijn we nog snel de medicijnen opgaan halen.

Dinsdag:

Vandaag hebben we bij de kinderen die wilden hun nagels gelakt. Ook bij veel van de jongens! Tussen door heb ik nog een paar brandwonden verzorgd

Na de lunch zijn we samen met een medewerkster naar het ziekenhuis gegaan. Hier lag een kindje die de vorige nacht was opgenomen. Hij kon slecht ademhalen en at niks. Tussen 1 en 2 is er bezoek uur. Vanaf half 1 staat het buiten helemaal vol met mensen die op bezoek gaan bij iemand. Voor de kinderafdeling moest je helemaal om het ziekenhuis heen naar een los gebouwtje. Na 2 zalen afgezocht te hebben voor het jongetje zagen we heb in een van de laatste bedden liggen. Bijna gelijk werd hij mee genomen door de dokter voor controle. Hij moest bloedprikken en kreeg een beenmergpunctie. De uitslag zal de volgende dag klaar liggen…

Terug bij mama Ngina zijn we begonnen met het smeren van de zalf voor de schurft. De kinderen werden eerst gewassen door de collega`s en daarna naar ons doorgestuurd. De jongeren mochten op het einden zich zelf insmeren.

Woensdag:

We begonnen vandaag met het smeren van de zalf. Sommige kinderen wilden in het begin niet maar uit eindelijk is iedereen geweest. Net toen we pauze hadden kwam Sarah even langs. Samen met haar hebben we nog even overlegd over 2 kindjes waarvan de huid op veel plekken open ligt door de schurft en soms ook geïnfecteerd is. We waren het gelukkig er over eens dat we samen met de kinderen naar het ziekenhuis gingen om te kijken wat voor behandeling ze konden krijgen.

Onder begeleiding van een van de collega’s zijn we naar het ziekenhuis gegaan. Eerst zijn we nog even gaan kijken bij het jongetje dat opgenomen was. De uitslag van de testen waren nog steeds niet binnen. Na 4 uur wachten, 5x door gewezen te worden, 11x van kamer te wisselen en opnieuw geregistreerd te worden hebben ze eindelijk medicijnen gekregen! Het viel ons wel op dat er gratis Hiv testen werden gedaan bij alle patiënten. Voor een gedeelte van de medicijnen moesteen we trouwens ook nog naar een andere apotheek een stukje verderop. Vanaf hier zijn we met de tuktuk naar mama Ngina gegaan. Met ons 3en, 4 kinderen, een model (van de groep van gister) en de driver in 1 tuktuk is niet echt bepaald praktisch…

Donderdag:

We zijn precies een maand weg vandaag!!!! Wat ging deze maand snel…
Jammer genoeg moest ik vandaag weer naar het ziekenhuis alleen deze keer voor een keelontsteking. Ook deze keer schrok de dokter weer van me, omdat mijn keel blijkbaar heeeel erg opgezet was. Ik heb een kuur van 5 dagen gehad dus hopen dat het daarna helemaal over is!

De andere meiden hoefde vandaag maar een half dagje dus hebben we bij het zwembad gezeten en zijn Kelly en Lynnia einden van de middag naar een bandjes bij Roan gegaan.

S’avonds ben ik samen met m’n moeder en Pieter bij Dunga Hill gaan eten. Na hun terug bij het hotel afgezet te hebben en de boodschappen die ze mee hadden genomen opgehaald te hebben ben ik terug naar huis gegaan.

Doei!

• 30 April 2018 - 09:14

Christa KIneppers:

Een hele goede morgen Tamar,
    Ik geniet van je verslag én zie alles wat je doet voor me. Is je keel ontsteking aan het beteren?
    Van harte snelle beterschap. !!!!!!!!!!!
    Fijn dat je zo goed kunt helpen waar je heen gaat.

Nog 2 maanden genieten, en goede hulp verlenen.
    Groetjes Christa Kneppers

• 30 April 2018 - 10:33

Oma Henny:

Dag Tamar,
    wat een verhaal en wat een gedoe in het ziekenhuis. Dan is het hier wel heel anders en beter. En toch wordt er hier veel geklaagd als er een poos gewacht moet worden. Daar kijk je vast wel heel anders tegenaan nu je dit meemaakt.
    Ik hoop dat je keel nu een stuk beter is en beter blijft.
    Vandaag beginnen je moeder en Pieter aan hun avontuur in de bush. Was toch wel fijn om je te zien lijkt me. Heel veel liefs en verdere beterschap en hou je taai.
    Liefs en groetjes van oma