Safari - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu Safari - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu

Safari

Blijf op de hoogte en volg Tamar

22 April 2018 | Kenia, Kisumu

Hoi!

Vrijdag:

Na nog even bij het zwembad gezeten te hebben en de laatste spullen gepakt te hebben stond de tuktuk klaar om naar de bus te gaan. We zijn met z’n 5en en Sarah vanuit Kisumu met een touringbus naar Nakuru gereden. Gelukkig hadden we de bus na de 1e stop helemaal voor ons alleen. Onderweg zijn we langs heel veel theeplantages, dropjes en verschillende soorten natuur gereden. In de 4 uur durende rit hebben sommige wat geslapen of gewerkt. Ook hebben we nog met z’n alle uitbundig mee gezongen met de muziek die we op hadden gezet met m’n boxje.

Eenmaal in Nakuru aangekomen zijn we bij Java wat gaan eten en bij de supermarkt eten voor de volgende dag gaan halen. Met 7 man opgepropt te zitten in een taxi zijn we naar het hotel gereden. Wat een luxe hadden we hier!!! Rond 8 uur zijn we nog wat gaan drinken bij de “bar” van het hotel. We wilde eigenlijk op tijd gaan slapen maar dit lukte niet echt door de harde muziek van een kerkje achter het hotel. Rond 00.30 was het eindelijk stil en heb ik nog 6 uur kunnen slapen.

Zaterdag:

Eindelijk was het zo ver. Een van de hoogste dingen op mijn bucket list gingen we dan toch echt eindelijk doen. 9 uur lang door een safari park rijden!!! Hiervoor moesten we wel de wekker om 6.30 zetten. Door het kwartiertje in de bus van het hotel naar het prak de muziek goed hard te zetten en wederom met z’n alle hard mee te zingen zijn we wel goed wakker geworden voor de safari…

De safari begon met een stuk dat onderwater gelopen is. Dit lijkt nu net een overstroomde spookstad. De 1e dieren die we zagen waren zebra’s op 500 meter afstand… hier konden we dus niet veel van zien. Na een paar groepjes impala’s en tientallen soorten vogels zagen we de 1e van de big 5! Er liepen echt bizar veel buffels in dit park. Een stukje verder op, aan de rand van het meer stond een groep pelikanen. Ook stonden er 2 flamingo’s tussen. Na het zien van de flamingo’s was mijn safari al geslaagd! Na 3x half van de bus af te stuiteren kwamen we een hele familie apen tegen. Geniale beesten zijn dit! We hebben zo veel om ze gelachen!! Vervolgens zijn we naar een uitkijkpunt gereden. Hier mochten we wat rondlopen. Op de rotsen lagen wat marmoten te slapen en sprong er af en toe een salamander of kameleon voorbij. Ook hier hebben we onze levens weer gewaagd om mooie foto’s te maken… tijdens het maken van de foto’s moesten we nog even onze paspoorten laten zien aan 2 bewakers, omdat ze niet geloofde dat we inwoners zijn.
Terug in het busje kwamen we nog wat zwijntjes tegen. Uit het niets stond er opeens een giraf op 2 meter afstand te eten! Geen idee hoe maar ze zagen er hier zo veel mooiere uit dan in een dierentuin. Na weer heel veel aapjes, buffels, giraffen en impala’s kwamen we langs een post waarvandaan er zweefvliegtuigjes vliegen. Hierna hebben we eventjes bijna geen dieren gezien totdat Evelien opeens 2 schildpadden zag lopen. Wat een trage dingen zijn dat! Ook zijn we nog langs een waterval gekomen. Meestal is het een heel klein straaltje wat er loopt maar vandaag was de waterval super wild! Ook hier hebben we natuurlijk weer wat foto’s gemaakt.

Net op het moment dat de driver zei dat het echt zeldzaam is om neushoorns, leeuwen, hyena’s en luipaarden te zien zagen we verderop 2 neushoorns lopen!!

We waren onderweg naar een plek waar meer flamingo’s te zien waren. De chauffeur wilde ons zo dicht bij hebben dat we half in het meer stonden met de jeep . Hier zijn we heel snel uitgestapt om snel een foto te maken. Wederom weer met ons leven gespeeld want de buffels stonden op 20 meter afstand… net toen we terug instapte begon het met regenen. Vanaf hier zouden we naar een plek rijden waar veel zebra’s liepen. Tussendoor zijn we trouwens ook nog achterna gezeten door een buffel.

Halverwege hebben we een drankje gedaan bij een hotel midden in het park. Hier zat een kever die ongeveer even groot is als een IPhone 7!!! Net voor het hotel liepen nog 2 struisvogels rond.

Soms twijfelde we of niet iedereen aan de Larima (malaria tabletten met als bijwerking hallucinaties) zat want wat hebben wij vaak gezegd dat we een leeuw zagen terwijl het gewoon een boomstam was… op weg naar de uitgang zijn we nog een keer een hyena tegengekomen. En ja hoor… iets verder op lag er dan toch echt een leeuw!!!!! Op minder dan een meter lag ze aan de kant van de weg. Dit was zo raar om opeens een leeuw van zo dicht bij te zien! Het was alleen we jammer dat ze het einde van de dag waarschijnlijk niet ging halen. Ze had een stekelvarken aangevallen alleen waren er 2 stekels in de keel van de leeuw blijven hangen… De leeuw liep ook nog even langs de jeep om aan de andere kant in het gras te gaan liggen. Onze safari is zeker geslaagd! En dan moeten we de Masai Mara nog gaan doen!!!! Hopelijk zien we hier de andere 2 van de big five!

We moesten nog 4 uur terug naar Kisumu rijden. In het begin was iedereen super moe en heeft bijna iedereen nog wat geslapen. Zoals het hier meestal gaat duurde het 2 uur langer. Deze keer was het wel een beetje vervelend, omdat we nog een feestje hadden s ’avonds. De 2 extra uren in de bus hebben we goed gebruikt om in de stemming te komen en hebben we een preparty gehouden. Eenmaal thuis hebben we ons snel klaar gemaakt, hebben we bij het zwembad een drankje gedaan voor de verjaardag van Priscilla om vervolgens door te gaan naar Roan om nog uit te gaan.

Zondag:

Na 20 uur wakker te zijn heb ik heerlijk geslapen. Het is zelfs gelukt om pas om 8 uur wakker te worden!! Iedereen behalve Mirte sliep nog dus hebben wij de hele ochtend lekker bij het zwembad gezond! De rest van de dag was het wat minder weer en hebben we binnen met z’n alle gezeten. De ene was aan school bezig en de andere weer een film aan het kijken.

Alles bij elkaar was het een top weekend! Op naar een week knallen op stage!!!

Doei,

• 23 April 2018 - 08:30

Frans Van Schilt:

Wat een mooi verhaal en belevenis. Deze ervaring neem je toch maar mooi mee!
    Enne dat die dieren daar mooier zijn dan in de dierentuin komt volgens mij omdat ze daar thuis zijn in hun natuurlijke omgeving. Nog heel veel mooie belevingen toegewenst.
    Groetjes, Frans

• 23 April 2018 - 11:44

Oma Henny:

Wat een leuk verslag. En wat heb je veel gezien. De foto's van de giraf en zebra's zijn heel scherp en mooi. Een prachtig weekend heb je beleefd. Een fijne week en tot lezens. Liefs, Oma

• 28 April 2018 - 08:50

Nina Langenberg:

Tamar

wat is Kenia toch mooi he.
    de natuur, de dieren, de mensen.
    Maar ook indrukwekkend. Met die hele andere cultuur, de armoede en rijkdom en de andere leef- en woon omgeving.
    Ben benieuwd hoe je vindt in vergelijking met Gambia.
    Maar dat hoor ik 26 mei wel, dan zitten Gerda en ik ook in Kenia.

tot snel

Gerda en NIna