1e stage dag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu 1e stage dag - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Tamar Withagen - WaarBenJij.nu

1e stage dag

Blijf op de hoogte en volg Tamar

07 April 2018 | Kenia, Kisumu

Hoii,

Vandaag was het dan zo ver, de aller eerste stage dag.

Rond half negen kwamen we aan bij Mama Ngina. Francis (onze begeleider) was er nog niet dus zijn we maar ergens naar binnen gelopen waar we kinderen hoorde spelen. Hier kwamen we een medewerkster tegen die ons een korte rondleiding had gegeven bij de slaapkamers van de meiden en de “baby’s”. Over het algemeen zag het er best goed uit alleen hadden sommige bedden geen matras en lag er op de muurtjes in de douch een boomstronk waar ze kleding aan konden ophangen. Vervolgens zijn we met de kinderen gaan spelen. We hebben een soort van zakdoekje leggen gedaan. In het begin voelde dit heel onwennig omdat, de kinderen geen Engels konden en we wisten niet wat we konden/ mochten doen.

Gelukkig kwam Francis al redelijk snel. In het kantoor heeft hij wat verteld over de geschiedenis van Mama Ngina. Vervolgens hebben we een rondleiding gehad. Als eerst hebben we de babykamer bezocht, waar momenteel kindjes van 1 tot 2 jaar zitten. Hier zat een jongetje die 5 jaar is maar wel kleiner is dan de baby’s. Ook zat er een wat ouder kindje van ongeveer 10 jaar denk ik die een lichamelijke en geestelijke beperking heeft. Hierna zijn we naar het kamertje gegaan waar wij pauze kunnen houden. Hier is een wc/ gat, een tafel en een koelkast die niet aangesloten is met allemaal papieren er in. Toen we terug kwamen in het “kantoortje” ging Francis even lekker op z’n gemakje de krant lezen. Na nog wat vragen over de uren (maakt hier allemaal niks uit of je nu om 3/4/5 uur stopt) zijn we dan toch echt begonnen. Alle 3 hadden we geen idee wat we konden doen. Na een beetje rond gekeken te hebben, zijn we een soort parcours uit gaan zetten waar de kinderen over heen konden springen en tegelijk leerden tellen tot 3 in het Engels.

Tijdens de lunch hebben we geholpen met het uitdelen van het brood en een soort maïspap. Dit ging opeens wel volgens allemaal regeltjes. Ze moesten eerst hun pap krijgen voordat ze 2 sneetjes brood mochten. Ook moesten ze in een soort volgorde gaan zitten. Er waren 2 kinderen die een beetje weg gestoten werden. Iedere keer als ze aan tafel wilden gaan zitten ging dit niet. Uiteindelijk zijn ze op de grond gaan zitten en hebben ze hier rustig alles opgegeten. Nadat de kinderen klaar waren met lunchen hebben we Maurice gebeld om ons op te halen om thuis te kunnen gaan lunchen. Mirte en Kelly waren ook thuis voor de break. We hadden allemaal geen zin meer om terug te gaan omdat, we bij beide plekken niet echt veel motivatie hadden. In het ziekenhuis stonden ze met 13 andere studenten op de zelfde afdeling! Ook hebben ze de arts nog moeten leren hoe hij de bloeddruk moet meten.

Om het voor ons zelf wat leuker te maken en omdat dat kinderen er telkens om vroegen hebben we 2 ballonnen mee genomen. Hiermee hebben we bijna de hele middag gespeeld met de wat ouderen kinderen. Dit was super leuk, minpuntjes was wel dat wij helemaal bezweet en hijgend aan de kant zaten na afloop. Een paar kinderen kwamen naar ons toe en begonnen opeens met masseren. Deze kinderen zijn geweldig. De wat oudere kinderen zijn nu 3 weken vrij. Ook kunnen deze kinderen best goed Engels. Nadat de meiden moe waren van het spelen zijn ze onze haren gaan vlechten en gingen we zingen en soms even dansen. Het was wel grappig om te zien dat de nummers die bij ons net uit zijn daar nu helemaal in zijn! Het was heel mooi om te zien dat de oudere kinderen het beperkte jongetje ook overal bij betrokken. Ze hadden hem bijvoorbeeld s’ middags bij de rest van de groep gezet en af en toe ging er een kindje bij zitten en een beetje mee spelen. Het straalde er gewoon vanaf hoeveel hij hiervan genoot! Rond 4 uur kwam Sammy ons weer ophalen om terug naar huis te gaan. Aan de kinderen merkte we ook dat het wel lang genoeg was, ze waren allemaal best moe en er ging steeds meer kinderen zitten om even te relaxen.

S`avonds kwam Sarah nog even langs kom te kijken hoe het gegaan was en om even gezellig te kletsen. We hebben nog even wat met elkaar gedronken om het weekend te vieren! En zijn toen naar ons huisje gegaan. Hier hebben we nog wat filmpjes gekeken en even geskypet en toen lekker gaan slapen.

Doei!

• 07 April 2018 - 19:40

Oma Henny:

Mooi verslag weer Tamar. Jammer dat jullie het een beetje zelf moeten uitzoeken. Hopelijk wordt het wat dat betreft beter in de loop van de volgende week. Groetjes van oma.